لكن لا تسيئوا الظن بالناقد السينمائي هوفيك حبشيان. فهو لا يعمم، مثل غيره من لبنانيين/ات في هذه الأيام، ممن يخبئون خطاباتهم/ن الطبقية بشعارات وأوصاف عامة تجعل السوريين/ات واحداً ثابتاً جوهرياً، في كل زمان ومكان، وموضوعاً للكراهية والتحريض.
هوفيك في التعبير عن نفسه، وعن هواجسه، أفضل من لبنانيين/ات كثراً، كما بدا في بوست نشره في 3 تشرين الأول 2023 على حسابه في فايسبوك، واستتبعه بتعليقات موضِحة. فهو في صناعته عدوه (أو «أولاد الشرموطة») يعتمد على شغل يديه، ولا يستلهم أحداً. إذ يحدد بوضوح الفئة المستهدفة من السوريين/ات طبقياً وجغرافياً، قبل أن يعلن موقفاً عنصرياً، وقبل أن يهددهم/ن بالقتل، إذا لم يُرحّلوا خلال أشهر.
في هذه الحالة، من ناحية طبقية، المستهدف هم/ن السوريون/ات الذين جاءوا/ن من بلادهم/ن، وقد جلبوا معهم/ن دراجات نارية تصدر صوتاً هادراً، يصفه هوفيك بـ«خررررر» قبل لحظات قليلة من انفجار رأسه وتلف أعصابه، نتيجة كراهيته وحقده الذاتيين. وهو يقصد عمال الديليفري، الذين يمرون مرات ومرات، يومياً، تحت شباك منزله.
وهم/ن، من ناحية جغرافية، من «الموجودين في المناطق النائية [السورية]»، على وصفه. أولئك غير المرئيين/ات الذين لا يمكن حتى للسوريين/ات داخل سوريا رؤيتهم/ن في حياتهم/ن اليومية. هل من احتقار للناس أكثر من ذلك؟ نشك. هذه زبدة البعثية. هذه القمة.
مع ذلك، وإذ نُذكّر -ونستغرب- بأن هذه المعطيات الانتمائية لسائقي هذه الدراجات مستقاة من الـ«خررررر»، يمكن لهوفيك أن ينزل أحياناً من قمته التعبيرية المحددة هذه، ويصير عنصرياً كلاسيكياً. مثله مثل غيره، يشمل ويعمم ولا يوفر أحداً. فيتحدث عن «حياتنا ومصيرنا» المهددين، وعن «يلي بدو يكفي يحول حياتنا إلى جحيم أكتر ما هو جحيمي ويبعت آلاف الناس كل يوم»، مقسماً السوريين/ات إلى شرّين لا ثالث لهما: مع بشار الأسد أو دواعش، ويصرخ من عمق تفاهته «كفى، ما بقى نتحمل أكتر من هيك» أو «ما بقى فينا نحمل، كتير ظلمونا كتير».
Who is disturbing hauvick Habéchian peace of mind?
The Syrians. Certainly.
Do not misjudge the film critic hauvick Habéchian. He does not generalize, unlike other Lebanese people nowadays, who cloak their class-based rhetoric with slogans and generic descriptions that stereotype Syrians as a constant, fundamental entity, subject to hatred and incitement across various times and places.
Hauvick in revealing himself and speaking out his concerns was comparatively better than most of the Lebanese people as evident in a post shared on his Facebook account, on October 3, 2023, followed by explanatory comments. He crafts his adversaries (sons of bitches) uniquely without imitating or following anyone’s lead. He distinctly defines the targeted category among Syrians both in terms of social class and geography before announcing a racist stance and threatening them with violence if they are not deported within months.
In this case, from a class- based perspective, the ‘unfortunate’ targets are the Syrians who have graciously brought their thunderous motorbikes with them from their homeland. Hauvick hilariously described it as “khrrrrrr” just moments before his head explodes and his nerves are damaged due to his personal hatred and resentment. He is referring to delivery workers who pass by his house repeatedly, every day.
Geographically, they are from the “remote areas [of Syria],” as he describes them. These are the invisible ones, not even visible to Syrians within Syria in their daily lives. Can there be more contempt for people than that? Doubtful. This is the core ideas of Al- Baath party. It is the pinnacle of it all.
However, it’s worth noting – and it’s quite puzzling – that these identity traits of the motorbike riders are drawn from the “khrrrrrr.” Occasionally, Hauvick can descend from his highly specific expressive summit and become a classic racist. Like many others, he generalizes and does not spare anyone. He talks about our “threatened lives and destinies” and about those “who want to turn our lives into a greater hell than it already is and send thousands of people every day.” He divides Syrians into two categories with no middle ground: either with Bashar al-Assad or ISIS, and he shouts from the depths of his shallowness, “Enough, we can’t take it anymore” or “We can’t bear it anymore, they’ve been treating us unjustly”.